آلبوم جدید محسن چاوشی پرچم سفید

Musicale | پایگاه موسیقی موزیکال


رسانه سرگرمی و خبری موسیقی ایرانیان

مطالب سايت

آلبوم جدید محسن چاوشی پرچم سفید

توسط: HD| در: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:آلبوم جدید محسن چاوشی پرچم سفید, | موضوع:<-PostCategory->
آلبوم محسن چاوشی به نام پرچم سفید در آستانه انتشار . . .

محسن چاووشی پرچم سفید

 

تاریخ انتشار این آلبوم خارق العاده 1390/12/20 میباشد البته هرچند که در پخش آلبوم های وی تاخیر هایی به پیش می آید امید واریم که این آلبوم به موق پخش شود


آينه موسيقي راك و بلوز در كارهاي محسن چاوشي


محسن چاوشي هميشه از علاقه خود به اين بخش از موسيقي سخن گفته و بارها اعلام كرده از درجا زدن و تكرار بيزار است ! و بعضا با جملاتي مانند

اعلام:
اينهمه آلبوم پاپ براي چه ؟


اعلام:
فضاي موسيقي پاپ لوس است


و ...

خود را مبرا از چارچوب فعلي موسيقي ايران ميداند و هميشه دم از دريچه هاي تازه در موسيقي خود ميزند بويژه از زمانيكه دوست و همكار ويژه اش محمد رضا آهاري صداي او را يك صداي فول بلوز قلمداد ميكند و عنوان ميكند محسن چاوشي بر خلاف گذشته علاقه چنداني به موسيقي پاپ ندارد ! گرچه محسن چاوشي در يكي از نوشته هايش خود را يك خواننده پاپيولار ميداند و اعلام داشته هرگز قرار نيست يك خواننده صرفا راك بشود و موسيقي پاپ را كنار بگذارد اما در ادامه اين رويه كمرنگ خواهد شد .

همانطور كه پيشتر گفته شد جرقه نخست در آلبوم يه شاخه نيلوفر زده شد جايي كه تيم چاوشي دست به حماسه اي زدند !
اين اثر علارقم كمبودها و اشتباهاتي كه داشت به واسطه فضايي بكر و ناشناخته ! براي مخاطبان هنوز هم حرفها براي گفتن دارد ، ماندگاري اين اثر بر كسي پوشيده نيست گرچه سعي شده اهنگهاي متنوعي ارائه شود اما خيمه اي بر گستره آنست كه گويا موجب شده در انتها ذهن شنونده را هميشه معطوف به يك نقطه كند .

رگه هايي از موسيقي راك در سرتاسر اثر به چشم ميخورد اين اثر انگشت تا به امروز ادامه داشته ، صداي محزون خواننده و بعضا در قسمتهايي كوتاه گيتار الكتريك آن موسيقي بلوز را تداعي ميكند آنچه خيلي پر رنگ است تلفيق است ، چيزي كه با سازهاي ايراني نمود بيشتري دارد در اينجا بايد توجه داشته باشيم تلفيق تنها به منزله صدايي كه ميشنويم نيست بلكه تلفيق ميتواند نشات گرفته از تركيب صداي خواننده و سازها ، ملودي و ريتم آهنگ ، هارموني ها و .... باشد .

براي رسيدن به موسيقي بلوز نبايد منتظر يك اتفاق ويژه باشيم همانطور كه در نقد استاد بابك افشار گفته شد حتي در آهنگي مقام شوشتري پياده شده و اين نشان از آن دارد كه دستگاههاي ايراني قابليت اين را دارند كه اين چنين پياده شوند به عنوان مثال كافيست دو نت از دستگاه شور را حذف كنيم تا به گام بلوز برسيم و يا اينكه اگر با دقت (هدفون و يا تفكيك زير صدا) يه يكي از قطعات اين آلبوم (چرا) گوش كنيم صداي خواننده موسيقي دشتي را تداعي ميكند ! در اين قطعه ميتوانيم يكي ديگر از قابليتهاي موسيقي راك و مشخصا بلوز را نمايش دهيم گرچه سبك اين قطعه چيز ديگري است ، صدا سازي خواننده متبحرانه كار شده و اين ميتواند براي ما بسيار جذاب تر و ذوق آورتر از صداهاي مصنوعي و افكت هاي سبك هاي ديگر باشد .

نمونه ها بسيار است اميدواريم در آلبوم پرچم سفيد شاهد اين ظرافت ها بيش از پيش باشيم

در ادمه ميرسيم به آلبوم ژاكت و قطعاتي همچون دلشوره - خنده و لولاي شكسته و طبعا گوشه هايي از اين موسيقي راك در تنظيمهاي چاوشي كه نويد روزهاي بهتري را ميداد و ختم شد به سولوهاي گيتار در پروانه ها و تك آهنگهاي كاملا چاوشيايي .

نخلاي بي سر بشدت دوست داشتني است استفاده بجا از گيتار اكوستيك و مضمون اجتماعي و صداي عاصي و اعتراضي خواننده تمام اصول و قواعد يك موسيقي ناب راك را پياده كرده ، اين قطعه سافت راك كمي ملايم تر كار شده چرا كه در قطعات پاپ راك البوم ژاكت فضاي درستي در راستاي موسيقي و صدا خواننده تعريف نشده بود اين مساله با لحن خواننده نمود بيشتري بخود مي گيرد چرا كه لحن كوبنده و صداي با صلابت از الزامات ارائه اين نوع از موسيقي ايست به هر حال تنظيم دوست داشتني و ترانه نخلاي بي سر نشان از پيشرفت محسوس چاوشي در بحث تنظيم در اين ژانر موسيقي است .

ديوار بي در يك پكيج كاملا چاووشيايي است ساز بادي كه تخصص و علاقه شخص چاوشي است در آن ديده ميشود با توجه به فضاي كار شده در البوم پرچم سفيد چه بسا شاهد هنرنمايي مجدد چاوشي در اين امر باشيم (اهنگ اسيري البوم ژاكت) اما انتظار نامش را در كاور البوم در قسمت نوازندگان نداشته باشيد . لحن كوبنده و صداي ياغي خواننده از همراه شدن گونه اي از موسيقي راك را پياده ميكند تا اين اطمينان را بخودمان بدهيم با ارائه اين چنين تك آهنگهايي بايد منتظر سورپرايز هايي شگفت انگيز در البوم پيش رو باشيم

لتنگ در ادامه كارهاي ارائه شده پلكاني بالاتر امده و نمونه بارزتري از موسيقي غربي در كارهاي محسن چاوشيست در اين تك اهنگ رد پاي نيلوفري ديده ميشود به قطعه خاكستر مراجعه كنيد و گيتار الكتريك پيوسته اي كه سمپل است و سرتاسر دلتنگ را پوشانده در قسمتهايي از تنظيم خاكستر به گوش ميخورد اينجاست كه تاثير گذاري آهاري هر چه بيشتر نمود پيدا ميكند .


بحث تنظيم در آلبوم

محسن چاوشي و سينا حجازي




آخرين باري كه حضور محسن چاوشي در تنظيم آلبومش پر رنگ بود آلبوم ژاكت بود كه چراغهايي روشن كرد و در قطعاتي كه اخيرا بصورت تك آهنگ منتشر شده و تنظيم هر سه را محسن چاوشي خود انجام داد نشان از بلند پروازيهاي او دارد . اين سه (نخلاي بي سر - ديوار بي در و دلتنگ) تماما اميد ما به تنظيمهاي محسن چاوشيست كه گويا يد طولايي دارد و دل نگراني چاوشي دوستان به تنها نقطه اميد و تكيه گاه تبديل شده ، سينا حجازي كه خود نيز خواننده و تنظيم كننده است از دوستان ديرين و صميمي اوست و شنيده ها حاكي از آنست كه او هم توانسته فضاي نويني را رقم بزند زير صداي او در آهنگ دلتنگ شايد نقش پر رنگ تري را در آلبوم پرچم سفيد به همراه داشته باشد ، به هر حال گمان ميرود راك و بلوز و طبعا تلفيق اين دو سبك با هم و ديگر سبكها دست اين دو يار هميشگي را ميبوسد و برگ برنده و ماندگاري آلبوم تا حد زيادي دستخوش آنهاست .

در هر سبك از موسيقي سازهايي تعريف شده كه در كنار ساز اصلي نقش يك بازيگر مكمل را ايفا ميكنند در موسيقي راك پيانو و در موسيقي بلوز كيبورد و صد البته سازهاي بادي و هارمونيكا كه شايد موجب حضور مجدد بابك صفر نژاد (هارمونيكا كافه هاي شلوغ) بشود

و همانطور كه قبلا اشاره كرديم نوازنده گيتار الكتريك نقش بسزايي ايفا ميكند و تمام اميد ما به اوست اينبار محسن چاوشي به سراغ يكي ديگر از نوازندگان زبده موسيقي ايران رفته شاهرخ پور ميامي



در اين گونه آهنگ ها نقش تنظيم كننده و ايضا نوازنده بسيار حياتي است و بايد بخوبي و به اندازه اين سولوها در جاي جاي قطعات نواخته شوند اما اين نكته نيز بايد مد نظر قرار بگيرد كه در موسيقي روز جهان در سبك بلوز از اوايل دهه نود سازهاي بادي كمرنگ شده و بعضا منسوخ شده اند اميدوارم تنظيم كنندگان و مشخصا اهنگساز يعني محسن چاوشي (كه هميشه نظرش براي تنظيم كننده قابل احترام است) بيش از اندازه به سراغ اين مقوله نرود تا از فضاي كسالت آور بدور باشد .

همچنين قابل ذكر است بداهه نوازي و بهتر بگوييم باز گذاشتن دست نوازنده براي هنرنمايي نيز ميتواند بعضا نتيجه خوبي داشته باشد به هر حال شاهرخ پور ميامي جزو برترين و ناميان گيتار الكتريك ايرانست .

به اميد شنيدنيها


Amirox



تقريبا در هر آلبوم محسن چاوشي در تنظيم سورپرايزي دارد اينبار به جواني اعتماد كرده كه تا كنون نامش براي موسيقي دوستان آشنا نبوده و اولين حضور رسمي اش در عرصه موسيقي است همانطور كه از شواهد پيداست سبك او موسيقي الكترونيك است و گويا فضاي بسيار دلچسب و متفاوتي را رقم زده سبك يكي از تنظيمهاي او Dirty electro اعلام شد كه يكي از زير شاخه هاي موسيقي هاوس است و جالب است كه بدانيد اين سبك از موسيقي زماني اين نام را بخود گرفت (Dirty electro) كه با صداي خشن و خش دار از سوي ديجي هاي استراليايي و امريكايي همراه شد !

شهاب اكبري



شهاب اكبري تنظيم كننده خوش نام و محبوب چاوشي دوستان است كه هميشه كارهاي قابل قبولي را از خود ارائه داده اينبار نيز او با يك قطعه در كنار محسن چاوشي است كه به گفته خودش يك قطعه اسلو 6/8 پاپ ميباشد و عنوان داشته ملودي محسن عزيز نيز بسيار تاثير گذار و زيباست .


كوشان حداد



كوشان حداد كه در البوم پيشين يعني حريص بسيار موفق ظاهر شد اينبار نيز با يك تنظيم در آلبوم حضور دارد بايد منتظر فضايي متفاوت از او باشيم .


ترانه سرايان

حسين صفا - اسلام ولي محمدي و حميد رزاقي




حسين صفا

از كفتر چاهي تا كفتر بغ كرده

همانطور كه قبلا اعلام شده اين البوم بشدت با صفا تر است ، كسي كه به جرات ميتوان بگويك ترانه متوسط نداشته و ترانه هاي زيبا و تاثير گذارش را تنها با صداي چاوشي شنيده ايم رفيق گرمابه و گلستان او

بيتي از قطعه پرچم سفيد كه مضموني اجتماعي دارد و درباره جنگ است اين قطعه طبق شنيده ها بشدت غمگين و تاثير گذارست
تنظيم آن نيز با محسن چاوشيست

قلبمون اون روزا این همه ترک نداشــت
دلمون شور میزد..دستامون نمک نداشت

اين دومين البوم است كه حسين صفا اكثر قطعات را سروده (بعد از البوم لنگه كفش) و ميتوان بشدت از اين حوزه مطمئن بود اسلام ولي محمدي نيز قبلا ترانه ماندگار تو كه نيستي از البوم يه شاخه نيلوفر و دلگيرم از او (تك اهنگ) را پيش از اين با صداي چاوشي منتشر كرده حميد رزاقي نيز گفته ميشود ترانه سراي گوشه گيري است و از دوستان قديمي حسين صفاست هر دوي اين عزيزان با يك ترانه عطر خوشي را بجا گذاشته اند .


طراح كاور و عكاس

محسن عسگري



اطلاعات كلي از آلبوم

آلبوم 10 قطعه دارد

آهنگساز : محسن چاوشي

ترانه سرايان : حسين صفا - اسلام ولي محمدي (يك قطعه) - حميد رزاقي( يك قطعه)

تنظيم كنندگان اثر و تعداد قطعات تنظيم شده به شرح زير است :

محسن چاوشي 4 قطعه
سينا حجازي 2 قطعه
امير - اوكس 2 قطعه

شهاب اكبري 1 قطعه
كوشان حداد 1 قطعه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمامي حقوق مادي و معنوي براي نويسنده وبلاگ محفوظ است . کپي کردن مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
قدرت گرفته از بلاگفا- طراحي قالب توسط تم استديو | مكث تمپ
مکث تمپ | قالب هاي رايگان وبلاگ | قالب هاي بلاگفا | قالب هاي ميهن بلاگ | قالب هاي پرشين بلاگ | قالب هاي بلاگ اسکاي | قالب هاي ديتالايف | پوسته هاي وردپرس | ام گرافيك | M Graphic | تك پي اس دي
|""به موزیکال امتیاز دهید""|